In de nacht van 26 naar 27 dec had ik mijn zinnen gezet op de M1- Crabnevel en wilde die in z.g. LRGB techniek vastleggen. Dat betekend dat je een mono (zwart-wit) opname maakt en een kleuren opname. Bij het verwerken van die opnamen ga je de kleur van de RGB opname gebruiken om de zwart-wit opname in te kleuren. Hierdoor zou het mogelijk moeten zijn de zeer fijne nuances van de mono opname in kleur te behouden en zou dat een mooier resultaat kunnen opleveren dan een gewone kleur opname. Eigen aan deze techniek is dat de pure scherpte van de kleurenopname minder nodig is want de uiteindelijk opname heeft de scherpte en nuances van de monoopname en alleen de factor kleur wordt van de kleuropname gebruikt.
De Crabnevel is een klein object en daarom moet er met lange brandpuntsafstanden gewerkt worden. Ik heb een duoopstelling gebruikt waar ik een ASI1600 monocamera op de 250mmF4,8 newton en een Canon 6D in prime focus van een C9,25 heb toegepast. Betekend wel dat de 6D dus werkte met een brandpuntsafstand van 2,3 mtr ! De hele nacht is de zaak actief geweest maar de opnamen na 3 uur s’ morgens waren niet meer bruikbaar wegens hoge sluierbewolking. Niettemin heb ik kunnen gebruiken, 138 x 2 minuten van de ASI 1600 en 65 x 5 minuten met de 6D wat beiden toch rond de 5 uur belichting inhield. Deze eerste keer die LRGB techniek toepassen is een moeizaam traject, ook al omdat niet alles perfect verlopen was. Zo had ik verzuimt om flats te maken met de ASI1600 en dat heeft nogal wat problemen gegeven en ook de scherpstelling van de C9,25 was een moeizaam gebeuren en dat 2 verschillende kijkers en camera’s worden gebruikt helpt ook al niet mee. Na een hoop gedoe laat ik nu een resultaat zien waar nog veel op aan te merken is zoals de sterkleuren en algemene kleur indruk en de rommelige achtergrond, maar ja alle begin is moeilijk.